Hoe beland je van pedogiek via business development en een internationale HR carrière in de Koek & Chocolade? Het lijken onlogische stappen, maar niet voor de breed geïnteresseerde Mirella Eckhardt. “Verken altijd de mogelijkheden die op je pad komen.” Mirella is sinds 2020, samen met haar echtgenoot, eigenaar van Koek & Chocolade in Laren. “Als ondernemersdochter had ik altijd de wens om uiteindelijk ook zelf te gaan ondernemen.” Welkom in de ambachtelijke wereld van koek, chocolade en patisserie van Mirella.
Via een studie pedagogiek en uiteindelijk economie werd Mirella programmamanager bij Vodafone. In haar functie van business developer bij Ericsson realiseerde ze zich dat hoeveel vernieuwende technologieën en producten er ook op de markt gebracht worden, de succesfactor hiervan voor een organisatie altijd afhangt van de acceptatie door de gebruikers. Het draait uiteindelijk om de veranderingsbereidheid van mensen en laat het nu de mens zijn die Mirella boeit.
Zij maakte daarom de overstap naar een directiepositie binnen HR en uiteindelijk werd ze Corporate Director HR International Large Accounts bij Sodexo, met als standplaats Londen. “Zo’n grote beslissing nam ik natuurlijk niet alleen, maar samen met mijn man, die ook een voltijdse functie als bestuurder had, want ons gezin met 6 jonge kinderen moest wel doordraaien. Hij nam doordeweeks de dagelijkse taken op zich, want vanuit een land als bijvoorbeeld India, kun je niet gelijk schakelen bij een acute situatie.” In de weekenden vloog ze naar huis en had het privéfront haar volle aandacht. En veel eerder dan de Corona tijd dit afdwong, werkte ze regelmatig vanuit huis. Ze had deze tijd niet willen missen, want het werken met en in andere culturen heeft haar veel gebracht. “Het verbreedt je blik, het verandert je manier van denken en je benadering bij mogelijke problematieken.”
Ondernemerswens
Een corporate omgeving brengt veel, maar er zijn ook nadelen. Als medewerker ervaar je niet de directe impact van jouw handelen op het totaal. De meeste medewerkers staan ook verder af van de eindklant, omdat ze daar simpelweg niet mee in aanraking komen. Het daadwerkelijk weten voor wie je het doet in combinatie met een wens om te ondernemen in een omgeving waar vakmanschap en klantbeleving telt, heeft haar naar het ambacht van patisserie en chocolaterie gebracht.
In augustus 2020, midden in de Corona tijd, was de overname van het atelier Koek & Chocolade een feit. Toentertijd een winkel die leverde aan een paar horecazaken en een aantal dagen per week de deuren opende voor de particuliere klant. Mirella heeft zich de eerste maanden volledig op het chocolade maken gericht, om er vervolgens achter te komen dat het jaren en jaren kost om je uiteindelijk professioneel chocolatier (of patissier) te kunnen noemen. Ze leerde in ieder geval wel begrijpen hoe het vak in elkaar zit én ze leerde hoe ze een succes van hun overname zouden kunnen maken.
Het verschil maken
Mirella is nu zowel zakelijk als privé met haar man samen en ook al zijn alle clichés hierop van toepassing, het gaat heel goed. “De kinderen zijn ondertussen volwassen en geven ons liefdevolle en ongezouten feedback. De één is architect en heeft geholpen bij de totstandkoming van het nieuwe pand/de winkel en de ander geeft als marketeer de nodige tips. Ze zijn op een gezonde manier betrokken.”
Het ondernemersbloed blijkt genetisch bepaald, want in vier jaar tijd is, naast het betrekken van het nieuwe pand, een webshop toegevoegd, kan men er workshops volgen en kunnen klanten er terecht voor een kopje koffie of thee. Alles met de hoofdletter ‘K’ van Kwaliteit, want ook voor het kopje koffie is een gecertificeerde barista aangetrokken. Hoewel Koek & Chocolade een kleine(re) organisatie is (op piektijden werken er zo’n 15 à 20 mensen) is er nu de mogelijkheid tot doorgroeien en wordt iedere medewerker betrokken bij de feedback van klanten. ”Onze mensen kunnen allemaal direct het verschil maken. Iedereen toont zich heel betrokken, we willen allemaal dat de klant met een goede ervaring en lach op het gezicht de deur uit gaat. Om het goed te doen moet je willen luisteren, bereid zijn om je aan te passen maar ook voldoende afstand weten te houden. Tussen betrokkenheid en distantie ligt vaak de uitdaging.”
Werken vanuit je hart
Met elkaar zijn ze erin geslaagd een zaak met een ziel neer te zetten die een goede naam heeft bij de particuliere en de zakelijke klant. “De laatstgenoemde weet ons steeds meer te vinden en deze markt gaan we verder ontwikkelen.” Is het openen van een tweede locatie geen optie? “Die vraag wordt ons vaker gesteld, maar, hoewel ik van nature vlot stappen zet en risico’s durf te nemen, weet ik niet of we die ziel ook in een tweede locatie weten te krijgen. Daar gaan we het onder de Kerstboom wellicht eens over hebben.”
Mirella volgt haar gevoel en zakelijke intuïtie, dat is haar kompas. Net zoals ze ook maatschappelijke betekenis aan haar leven wil geven. Ze is daarom als vrijwilliger voorzitter van de Stichting Droomdag. Een stichting die zich al 8 jaar inspant om gezinnen waarvan een ouder binnen afzienbare tijd door ziekte weg kan vallen, een bijzondere dag te geven. Een dag waarbij de dagelijkse zorgen, angsten en onzekerheden even naar de achtergrond verschuiven. Een dag waar het gezin naar uit kan kijken. Een dag samen onbezorgd plezier beleven.
Zo zijn er voor Mirella vele manieren om betekenis te geven aan de dingen die ze doet in haar leven.
Pro Assistance staat, net als Koek & Chocolade, voor kwaliteit, duurzaamheid en een persoonlijke benadering. Bij de start van een vaste aanstelling of een interim opdracht ontvangt een kandidaat van Pro Assistance een welkomstdoosje van Koek & Chocolade. Voor meer informatie: Koek en Chocolade – Ambachtelijke chocolade, vakkundig gemaakt!