De eerste opdrachtgever

juni 2023

De eerste opdrachtgever

juni 2023

Duidelijk voor ogen hebben hoe je bureau moet gaan functioneren is één ding, maar dit beeld 20 jaar vasthouden, de kernwaarden internaliseren en met de markt meebewegen, is knap. Dat zegt Roos Zwetsloot, directeur, ondernemer en 1ste opdrachtgever van Pro Assistance over Miranda van Mondfrans, oprichter van dit gespecialiseerde werving en selectiebureau voor management support.

Oprechte interesse, zorgvuldig handelen en verdieping zoeken zijn eigenschappen die Roos Zwetsloot noemt als je haar vraagt wat het eerste in haar opkomt wanneer ze aan Pro Assistance denkt. ‘Ik loop nu al 20 jaar aan de zijlijn mee en heb het bureau zien ontwikkelen en groeien. Ik kende Miranda via haar echtgenoot en heb de start van dichtbij meegemaakt. Vanaf dag een is zij in staat geweest goede adviseurs om zich heen te verzamelen, met natuurlijk haar man Jos als eerlijkste en meest zuivere raadgever. Het is nog altijd intriest dat hij vier jaar geleden is overleden en zij alleen verder moest’.

Interne verankering van cultuur en kernwaarden

In 2003 was Roos directeur/eigenaar van Pro Education, één van de grootste aanbieders van erkende post-HBO, master- en incompany opleidingen voor werkende mensen in Nederland. Roos had toentertijd behoefte aan tijdelijke en vaste ondersteuning en riep de hulp van Pro Assistance in.

‘Miranda wilde het anders doen dan gebruikelijk was. Ze wist als geen ander hoe de werving en selectiebranche werkte en kende het secretaressevak door en door. Het andere zat hem in de menselijke benadering en het geen concessies aan de kwaliteit willen doen. Dit is wie Miranda is en daarmee is het oprecht, geen kunstje. Veel startende ondernemers hebben een goed idee maar waar velen op stuk lopen, is dat ze er niet in slagen de cultuur en kernwaarden in de organisatie te borgen. Zoiets vormt een groot risico en mijn zorg was dan ook of zij deze voor haar typerende dienstverlening van Pro Assistance op anderen zou kunnen overdragen. Ik vind het dan ook heel knap dat zij daadwerkelijk in staat is geweest deze werkwijze intern te verankeren. Het maakt niet uit welke consultant je bij Pro Assistance spreekt, ze zijn allen oprecht en weten het kwaliteitsniveau vast te houden’.

De juiste match maken vanuit oprechte interesse

Roos Zwetsloot is een maatschappelijk betrokken commissaris, ondernemer en directeur met veel bestuurlijke ervaring in de sportwereld. Een energieke leider met het vermogen mensen in beweging te krijgen. Altijd gericht op performance verbetering, organisatie turn around en groei. Als sporter wil ze altijd winnen, maar ze is ook gericht op samenwerking. Nadat zij Pro Education verkocht, werd Roos directeur uitvaartzorg bij Monuta in Apeldoorn en zocht zij via Pro Assistance weer ondersteuning.

‘Bij Monuta wilde ik echt een persoonlijk assistent, iemand die dicht tegen mij aan zat en van alle ins and outs op de hoogte was. Het was dus heel belangrijk iemand te vinden die ik kon vertrouwen in die 1-op-1 relatie. Door de sector waarin Monuta opereert speelde ook sensitiviteit een hele grote rol. Het zou dus een hele close samenwerking worden, deze assistent zou echt mijn rechterhand worden. Niet alleen inhoudelijk vergaderingen voorbereiden (zoals bijvoorbeeld de AvA) maar ook evenementen organiseren, zaken namens mij zelfstandig afhandelen. Tijdens het wervingsproces ervoer ik wederom de zorgvuldigheid, het doorvragen en het leveren van maatwerk. Er werden geen cv’s geschoven, maar er werd goed geluisterd en gezocht naar verdieping. Ik heb in mijn ruim 5 jaar bij Monuta intensief samengewerkt met mijn secretaresse en ook gezien hoe sterk de nazorg naar mij, maar ook naar de geplaatste kandidaat vanuit Pro Assistance was. De getoonde, persoonlijke belangstelling, de evaluatie, maar ook de originele attenties voor de kandidaat en aangeboden bijeenkomsten.’

Het belang van de kandidaat voorop

Op dit moment is Zwetsloot naast directeur van Glaspunt ook mede-eigenaar van diverse zwem- en sportscholen. Tevens heeft zij een tweetal toezichthoudende functies. In het najaar legt zij haar functie bij Glaspunt neer om zich meer toe te kunnen leggen op de sportscholen. Het ondernemerschap blijft trekken en naast het adviseren van ondernemers bij o.a. de verkoop van hun bedrijf, is dit ook iets waar zij zelf blij van wordt.

‘In de afgelopen 20 jaar heb ik zowel de w&s branche als het secretaressevak zien veranderen. Als opdrachtgever en als kandidaat heb ik met diverse bureaus vanuit verschillende disciplines gewerkt en ik durf te stellen dat er grote verschillen te bemerken zijn. Niet bij alle bureaus wordt goed geluisterd of intern tussen consultants overlegd, en ook lang niet altijd staat het belang van de kandidaat voorop. Het is tenenkrommend te ervaren hoe weinig informatie een recruiter of consultant soms heeft over de inhoud van de functie, kennis over de organisatie of een kandidaat. Het ondersteunende vak is met name veranderd door de verregaande digitalisering waardoor veel uitvoerende taken zijn weggevallen. Tegenwoordig is een assistent die ondersteuning biedt op directie- of bestuursniveau meer inhoudelijk betrokken en dat vraagt om een veel hoger gewenst denkniveau’.

Mensen business

‘In de “mensen business” zal het altijd om aandacht blijven gaan, dat zal denk ik nooit veranderen. De zorg die Miranda aan haar eigen mensen geeft is bijzonder. Zij bespaart niet op de verbouwing of inrichting van een kantoor en sfeer is voor haar belangrijk. Haar binding zowel intern als met kandidaten en opdrachtgevers komt voort uit oprechte interesse en “het goed willen doen”. Ik heb haar in de afgelopen 20 jaar nog nooit kunnen betrappen op sleetsheid, of geen zin hebben in een kennismaking met een nieuwe opdrachtgever of kandidaat. Wanneer dat er in zou sluipen kan ze beter stoppen, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. Haar energie en enthousiasme zijn ongekend en zij weet dit over te brengen op haar hele team. Ik ben ervan overtuigd dat zij nog vele jaren succesvol zal zijn in haar vakgebied.’

Solliciteren

“*” verplicht veld